Att sjunga upp

Innan ett sångframträdande är det viktigt att värma upp rösten genom att sjunga upp. Då minskar man risken för grodor i halsen, falska toner och överansträngda stämband.

music-594275_960_720En uppsjungning börjar med att man värmer upp kroppen lite lätt, och blir lite rörligare genom att till exempel rulla axlarna, gäspa och andas djupt. Det släpper på eventuella spänningar i kroppen. Därefter gäller det att få kontakt med och få igång stödmuskulaturen i magen och bålen. Det kan man till exempel göra genom att ta djupa andetag, och känna med händerna att man aktiverar både mage och lungor när man andas. Det kan också hjälpa att säga tonande konsonanter som Z, J och R på utandningar, och känna efter hur magmuskulaturen jobbar.

Sedan kan man börja med själva sången, först med glidningar mellan toner man är bekväm med, sedan så högt upp och så långt ner man kan sjunga på skalan. En bra avslutning på uppvärmningen är att sjunga några toner med full kraft – men inte så starkt att man överanstränger rösten.

Förutom att sjunga upp är det också viktigt att förbereda sig genom att sova ut ordentligt i en säng natten innan, och äta och dricka ordentligt under dagen, så att man har tillräckligt med energi när konserten närmar sig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *